مهدکودک و کارگاه مادر!

سعی کردیم مطالب مفید در رابطه با کودکان با شما در میان بگذاریم.

مهدکودک و کارگاه مادر!

سعی کردیم مطالب مفید در رابطه با کودکان با شما در میان بگذاریم.

  • ۱
  • ۰

بغل کردن

بدون شک، بغل کردن باعث ایجاد یک حس خوب در ما می‌شود. زمانی که غمگین یا نا امید هستیم، یک آغوش گرم می‌تواند دردمان را تا حدی تسکین‌دهد. زمانی که خوشحالیم، می‌خواهیم با بغل کردن دیگران، خوشحالی خود را تقسیم‌کنیم. بنابراین، ما مستقیما می‌دانیم بغل کردن، خوب است.

اما علاوه ‌بر احساس گرما و آرامش، بغل کردن فواید دیگری نیز دارد. دلایل علمی مهمی وجود دارد که نشان‌می‌دهد چرا بغل کردن برای شما و کودکتان خوب است. یک بغل ۲۰ ثانیه‌ای می‌تواند باعث ‌شود کودک شما باهوش‌تر، سالم تر، خوشحال‌تر، منعطف‌تر و به والدین نزدیک‌تر شود.

بغل کودک

فواید بغل کردن کودک:

1- بغل کردن، کودکانی باهوش‌تر می‌سازد.

کودک برای رشد عادی، تحریک حسی متفاوت زیادی را نیاز دارد. ارتباط پوستی یا لمس جسمی مانند بغل کردن، یکی از مهم‌ترین محرک‌های لازم برای رشد یک مغز سالم و یک بدن قوی است. انواع لمس، مفید نیستند. فقط یک لمس پرورشی مانند یک آغوش آرام می‌تواند محرک مثبتی که یک مغز جوان برای رشد سالم نیازدارد را تامین‌کند.

2- بغل کردن به رشد کودکان کمک می‌کند.

هنگامی که کودکان از ارتباط جسمی محروم باشند، علی‌رغم دریافت مواد مغذی، رشد جسم‌شان متوقف‌می‌شود. این کودکان به نقص رشد دچارمی‌شوند. این نقص رشد می‌تواند با تامین لمس و آغوش پرورشی، بهبود یابد.

بغل کردن، آزادکردن اکسی‌توسین که به هورمون عشق معروف است را تحریک ‌می‌کند. این هورمون احساس خوب، تاثیرات مهم زیادی بر جسم‌مان دارد. یکی از آن ها تحریک رشد است. لمس پرورشی آغوش، می‌تواند رشد کودک را افزایش‌دهد.

۳. بغل کردن، سلامت کودک را حفظ‌ می‌کند.

سطح بالای اکسی‌توسین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت‌کند. سطح پلاسمای هورمون‌های تیروئید را پایین‌آورده و باعث درمان سریع‌تر جراحات می‌شود.

۴. بغل کردن می‌تواند کج‌خلقی را متوقف‌ کند.

بغل کردن برای سلامت عاطفی کودک خوب است. هیچ‌چیز نمی‌تواند سریع‌تر از آغوش مادر، کج‌خلقی‌های یک کودک را آرام‌کند.

بسیاری از والدین نگران هستند که با بغل کردن یک کودک پرخاشگر، با توجه‌کردن، باعث ایجاد رفتار بد در کودک شوند. اما این‌گونه نیست.

زمانی که کودک، درحالت بسیار عصبی است یا دچار کج‌خلقی عاطفی است، لجبازی نمی‌کند. فقط کنترل احساس خود را به‌راحتی از دست ‌می‌دهد. این کودکان نمی‌توانند خودشان را کنترل‌کنند.

۵. بغل کردن کودک باعث می‌شود انعطاف‌پذیر تربیت شوند.

در هنگام تولد، سیستم عصبی کودکان به‌اندازه کافی بالغ‌نیست که بتواند احساسات خود را کنترل‌کند. به همین دلیل، متوقف‌کردن کودکانی که احساسات شدید دارند، کار سختی است.

هنگام استرس، سطح بالای کورتیزول، آزادشده و در بدن و مغز گردش‌می‌کند. اگر این حالت به‌دلیل عدم توانایی کودک در کنترل‌کردن، برای مدتی طولانی باقی‌بماند، این سطح سمی از هورمون استرس، بر سلامت جسمی و ذهنی کودک تاثیرمی‌گذارد. مطالعات نشان‌می‌دهند که مواجهه زیاد با هورمون استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی کودک و بعدها برحافظه و تکلم او تاثیر بگذارد. همچنین می‌تواند زمانی که کودک بزرگ‌شد، باعث افسردگی نیز شود.

۶. بغل کردن شاد، کودکانی شاد می‌سازد.

بغل کردن، خوش‌بینی را افزایش‌داده و عزت نفس را تقویت‌ می‌کند. اکسی‌توسین قوی، باعث دوست‌داشته شدن کودک می‌شود.

۷. بغل کردن کودک به ارتباط‌تان با او کمک ‌می‌کند.

بغل کردن کودک، اعتماد را افزایش‌داده، ترس را کاهش و ارتباط را بهبود می‌بخشد. بغل کردن، دلبستگی امن و ارتباط والدین و فرزند را افزایش‌می‌دهد.

پس همین حالا کودکان‌تان را به ‌آرامی درآغوش بکشید و فواید آغوش را به آن ها هدیه ‌دهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی