مهدکودک و کارگاه مادر!

سعی کردیم مطالب مفید در رابطه با کودکان با شما در میان بگذاریم.

مهدکودک و کارگاه مادر!

سعی کردیم مطالب مفید در رابطه با کودکان با شما در میان بگذاریم.

  • ۰
  • ۰

نگران محبت تان به فرزند دوم تون یا کم شدن محبت به فرزند اول نباشید.
حرف ما به فرزند اول این است که فرزند بعدی با تو بازی خواهد کرد، بزرگ خواهد شد. خواهر برادرهای دیگر را نشانش دهید. مثل بابا و عمو یا من و خاله و او را مشتاق کنید.
باید بداند با آمدن او شرایط بهتر خواهد شد و از او انتظار کمک دارید. برایش توضیح دهید که بچه بسیار ضعیف است و نیازمند توجه توست. اما هرگز این پیام را ندید که تو مسئولیتی داری یا اگر کاری نکنی تقصیری متوجه توست و هرگز در عمل مسئولیتی به او ندهید.
فرزند اول باید مهم ترین داراییش را که پدر و مادر است با فرزند دوم تقسیم کند. پس در موارد زیر کوشا باشید:
۱- به فرزندتون اگر زیر سه سال است نگویید بچه در شکم من است چون ترس از خورده شدن یا دفع شدن در تخیل کودک شکل می گیرد، بگویید در بدن من است.
۲- عکس های جالب حاملگی را به او نشان دهید تا بداند بسیار طبیعی ست و برای بقیه هم اتفاق می افتد.
۳- قبل از تولد کودک او را به بیمارستان ببرید و پشت پنجره ی اتاق نوزادان را نشانش دهید و اجازه دهید تا وقتی میخواهد بماند.
۴- با او و با نظر او به خرید برای کودک دوم بروید.
۵- به او حس مهم و با ارزش بودن بدهید و هر بار برایش چیزی بخرید و بگویید همون طور که تو برای او خرید کردی او هم میخواهد این را برای تو بخرد.
۶- ماه های آخر بارداری بگذارید به شکم تان دست بزند.
۷- بعد از زایمان وقتی حال تان خوب است بگذارید کنار شما باشد و عکسش را کنار تخت تان بگذارید.
۸- هفته اول که خویشاوندان به دیدار نوزاد می آیند تاثیر بسیار زیاد در نوع رابطه ی فرزند اول با دوم خواهد داشت.۹- آوردن فرزند به خانه به این گونه باشد که: فرزند دوم را به اتاق فرزندتون ببرید تا بداند مهم ترین عضو خانه اوست.
۱۰- اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید وسایل فرزند اول که برایش شناخته شده است را به فرزند دوم ندهید.
۱۱- اگر خاطره ای ندارد برایش توضیح ندهید که این مال تو بوده چون کودک به این نتیجه می رسد که چون من بچه خوبی نبودم بچه دومی را اوردند.
۱۲- وقتی ملاقات کننده ای به منزل تون می آید و نزدیک هستید، از او بخواهید برای فرزند اول تان کادو بیاورند و این پیغام را بدهید که اول سراغ فرزند اول بروند و نوزاد را به اتاق دیگر ببرید؛ از فرزند اول بخواید با کمک و راهنمایی او به سراغ فرزند دوم بروند و این حس را ندهند که از او زیباتر بهتر یا شبیه پدر و مادر است چون این ها عوامل تعیین کننده ی رابطه ی فرزند اول با دوم است. اجازه بدید فرزند اول کادوها را باز کند.
۱۳- خریدن کتاب هایی از قبل با موضوع خواهران و برادران برای کودک می تواند مفید باشد تا بداند این اتفاق برای همه میافتد.
۱۴- داشتن حیوان اگر همه موافقند یا حیوانات اسباب بازی بزرگ در اتاقش به او احساس خوبی خواهد داد.
۱۵- شیر دادن به نوزاد و گفتگوها به فرزند اول که تا به حال مرکز توجه بوده است احساس کوچکی می دهد و باعث حسادت می شود و حس رقابت را ایجاد می کند. ممکن است در خود فرو بروند یا به تخیل فرو روند و ممکن است در صحبت هاش بگوید نوزاد را تنها در خانه بگذاریم و بیرون بروین و ما باید در گفتگوهای مان نشان بدهیم این مسافر صاحب خانه همیشگی ست.
۱۶- ممکن است کودک دوباره شیشه شیر بخواهد، شروع به شب ادراری کند تا پوشک ببندد؛ تا بخواهد همان توجه را بگیرد. شما هرگز نگویید تو بزرگی و خواهر یا برادر تو کوچک است. این کار باعث می شود بزرگ بودن را بد بداند و برای همه عمر با بزرگ بودن مشکل خواهد داشت.
بهتر است خطی بر مفهوم کوچک و بزرگ کشید. بچه ها مدتی طول میکشد تا تازه وارد را قبول کنند.


  • ۹۷/۱۲/۱۷
  • محمد آذریون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی